Visuaalisten muistiinpanojen rakennevivahteet

Visuaalisia muistiinpanoja tehdessä on mahdollisuus kokeilla erilaisia käytäntöjä, miten tietoja sivuille kerää. Seuraavaan esittelyyn olen valinnut muutamia keinoja muistiinpanojen jäsentelyn tueksi. Olen myös huomannut, että tietynlainen tyyli toimii jonkin aikaa, minkä jälkeen haluaa kokeilla jotain toisenlaista. Myös kynillä ja väreillä on vaikutusta, ja mieltymykset näihinkin voivat muuttua matkan varrella. Kannattaa siis rohkeasti kokeilla erilaisia rakennevaihtoehtoja!

Ylhäältä alas -eteneminen

Ehkäpä helpoin tapa tehdä visuaalisia muistiinpanoja on edetä ylhäältä alas, vasemmalta oikealle eli lineaarisesti. Kuin kirjoittaisi tekstiä, mutta pitkät sanalliset sepustukset korvataankin pienellä kuvalla sekä asiasanalla tai lauseella.

Usein tällaista tapaa käyttäessä olen saattanut jakaa tilaa esimerkiksi tekemällä kehykset sivulle tai aukeamalle, kuten ao. muistiinpanoissa (heinäkuulta 2018) olen tehnyt tai sitten olen hyödyntänyt tyhjää tilaa (tammikuu 2019).

Visuaaliset muistiinpanot noseworkista. Tilan käyttö ylhäältä alas.
Ylhäältä alas
Muistiinpanot viretilan hallinnasta.
Väljempää tilankäyttöä ylhäältä alas etenemällä

Aikajanan hyödyntäminen

Jos aihe mahdollistaa kehitys/elinkaaren esittämisen, kannattaa sitä hyödyntää esittämällä luennolla tulevat asiat aikajanalla. Esimerkiksi historiallisissa aiheissa tämä varmasti antaa hyviä oivaltavia mahdollisuuksia.

Seuraavassa luentomuistiinpanossa (syyskuu 2018) olen hyödyntänyt aikajanaa. Aikajana jakaa hyvin aukeaman, siihen voi merkitä vaiheet, ja jaotella tiedot janan ylä- ja alapuolelle. Näin 2-3 tunnin hyvinkin yksityiskohtainen luento mahtuu sille varattuun aukeamalliseen tilaan ja tietojen silmäily jälkikäteen on nopeata.

Luentomuistiinpanot koiran käyttäytymisen kehittymisestä.
Aikajanan käyttäminen

Pääkuvan ympärille kehittyvä

Joskus luennon aiheen voi piirtää aukeaman keskelle pääkuvaksi tai pääotsikoksi. Luennon edetessä voi yhdistellä kuvan eri kohtiin liittyviä asioita miellekartan (mind map) tyyppisesti. Tällöin ei ole väliä, missä vaiheessa luentoa mitäkin tulee esille, koska sen voi liittää haluamaansa kohtaan kuvan ympärille.

Muistiinpanot aiheesta oivaltava ohjaaja.
Pääkuvan ympärille kehittyvä

Täydentyvä rakenne

Muistiinpanoja voi lähteä tekemään siten, että varaa aluksi runsaasti tyhjää tilaa kuvien ympärille. Usein aihe voi olla kumpuileva, ja aiemmin mainittuihin asioihin voi myöhemmin tulla viittauksia tai lisäyksiä. Tällöin on hyvä, jos luennon edetessä voi lisätä ideoita, kommentteja tai kuvia sopivaan kohtaan. Näin täydentyvistä muistiinpanoista (ns. popcorn-malli) voi ehkä tulla ahtaanoloiset ja vaikeastiseurattavat, mutta väreillä, rajauksilla ja korostuksilla voi tehdä muistiinpanoista selkeämmät.

Seuraavassa on esimerkki (heinäkuu 2019) muistiinpanoistani, joissa ajatukseni oli poimia oleellisia pointteja ja sijoitella niitä sopiviin kohtiin aukeamalle. Koska tavoitteenani ei ole kerätä kaikkea luennolla käsiteltyä tietoa ylös, pyrin nykyään mahduttamaan itselleni tärkeimmät pointit yhdelle aukeamalle. Sellaiseen tämä tekniikka toimii oikein hyvin.

Muistiinpanot luennosta "Millainen on hyvä valmentaja?".
Muistiinpanot täydentyvät luennon edetessä

Oletko kiinnostunut aiheesta tai haluatko kuulla lisää kokemuksia visuaalisten muistiinpanojen tekemisestä? Voit kommentoida suoraan tähän postaukseen kysymyksiä tai toiveita, joista voin kirjoittaa seuraavaksi. Voit myös halutessasi lähettää minulle suoraan viestiä esimerkiksi Facebookin Messengerillä.

Sharing is caring!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *