Näin teen visuaalisia muistiinpanoja

Muistiinpanojen tekeminen visuaalisesti (#sketchnotes tai #visualnotes) on nykyään tapani tallentaa tietoa eri luennoilta, seminaareista tai muista koulutustilaisuuksista. Tässä postauksessa haluan avata hieman omaa tapaani tehdä visuaalisia muistiinpanoja, mikä toivottavasti innostaa muitakin muistiinpanojen tekijöitä kokeilemaan tätä tapaa. Sen jälkeen, kun itse tutustuin piirusteluun, ei ole tullut enää mieleen palata aiempaan tapaani tehdä muistiinpanoja.

Tarvittavat työkalut

Ennen tapahtumaan osallistumista tarkistan, että kaikki käyttämäni työvälineet ovat valmiina mukaan. Teen muistiinpanoni Leuchtturm1917-pistevihkoon, johon olen kerännyt melkein kaikki tekemäni muistiinpanoni. Ihan alkuaikojen luentomuistiinpanoni menivät silloiseen bujoon sujuvasti, mutta aika pian huomasin, että näille muistiinpanoille olisi hyvä olla oma vihkonsa.

Vihkon lisäksi tarvitsen sopivat kynät. Tällä hetkellä käytössäni on Staedtlerin pigment linerit, joita on tarjolla useampaa eripaksuista kynää. Itse suosin yleensä 0,2 mm kynää. Lisäksi käytän värikyniä, joilla teen korostukset. Näissä olen havainnut hyviksi Zebra Mildlinerit.

Kannattaa etukäteen testailla, miten paperi ja kynät toimivat yhteen. On aika ikävä yllätys, jos teet muistiinpanoja kynällä, joka helposti suttaantuu, jos siihen päälle laittaa väriä tai jos se kuivuu normaalia hitaammin. Tämäkin on koettu, kun päätin kokeilla uusia kyniä ilman testaamista. Ne kynät siirtyivät nopeasti toisenlaiseen käyttöön.

Lisäksi kuljetan luennoilla mukana isohkoa penaalia, jossa on varuilta mm. pieni viivotin, lyijykynä, kumi ja varakyniä.

Näin teen visuaalisia muistiinpanoja -ohjeet
Näin teen visuaalisia muistiinpanoja -ohjeet

Alkuvalmistelut

Ennen luentoa on hyvä varata riittävästi aikaa alkuvalmisteluihin. Tässäkin vähän vaikuttaa se, millainen luento on kyseessä. Jos kyseessä on paikan päällä tapahtuva, kannattaa paikalle oikeasti mennä ajoissa ja miettiä sopiva paikka. Usein sopivin paikka on mahdollisimman edessä, jolloin esityksen kuulee myös hyvin. Kannattaa vältellä paikkoja, missä liikkuu paljon ihmisiä tai on muuten meluisaa.

Jos kyseessä on webinaari, kannattaa silloinkin olla ajoissa, koska yhteyksien kanssa voi tulla yllättävää säätöä puolin ja toisin. Vaikka voisi ajatella, että kotona voi helposti keskittyä luentoon, kannattaa silti minimoida mahdolliset normielämän häiriöt. Itse tykkään siirtyä mieluusti toiseen tilaan kuuntelemaan kuulokkeilla, ja varaan hyvän paikan asettua aloilleni kaikkien kamppeitteni kanssa.

Ennen luentoa on hyvä ehtiä tutustumaan hieman aiheeseen. Olen pyrkinyt tekemään esimerkiksi aiheen otsikon etukäteen valmiiksi, mutta myönnän, että se on aika usein jäänyt pyrkimykseksi. Samoin jos tietää luennon aikataulusta ja sisällöstä hieman ennakkoon, voi miettiä muistiinpanojen rakennetta ja rytmitystä (tästä voit lukea aiemmasta postauksestani ”Visuaalisten muistiinpanojen rakennevivahteet”). Tässä itselläni on vielä paljon opittavaa.

Muistiinpanojen tekeminen

Muistiinpanojen tekemisessä on auttanut se ajatus, että kaikkea ei todellakaan tarvitse kirjoittaa ylös. Visuaalisten muistiinpanojen yksi tarkoituksista on, että voi piirroksin ja pääsanojen avulla esittää oleellisimmat kohdat luennosta. Lisäksi on hyvä miettiä, mitä varten muistiinpanoja tekee? Jos ne tekee itseä varten, niin sen mukaan mennään. Kaikkea yksityiskohtaista tietoa ei ole tarvetta ottaa ylös, tai jos on, niin voi ottaa kuvan esityskalvoista ja palata näihin sitten myöhemmin muistiinpanojen viimeistelyvaiheessa.

Itselleni on ollut paikoin haastavaa tilan käyttö. Joskus käy niin, että muistiinpanoja tulee niin paljon, että tila alkaa loppua ja tunnin parin esitykseen menee yllättäen useampi sivu. Tällöin on käynyt mielessä, tulikohan otettua ylös vähän liikaa asiaa tai olisiko jotain tekstiä voinut esittää kuvin? Niinpä olen oppimismielessä pyrkinyt säätelemään käytettävää tilaa. Parin tunnin luennolle pitäisi riittää yksi aukeama, kolmen-neljän tunnin luennolle kaksi aukeamaa. Joskus voi tiivistää enemmänkin, jos aihe antaa siihen mahdollisuuden.

Tarkoitus on luennon aikana kirjata tai kuvittaa ylös ne pointit, mitkä kokee tärkeiksi. Kuvittamisessa auttaa se, että on opetellut tiettyjä ikoneita, joita voi nopeasti piirtää. Näistä voi myös tehdä oman ikonikirjaston muistiinpanovihkoon, jos kaipaa välillä muistinvirkistystä. Usein tietyt aiheet toistuvat, ja pitkälle pääsee jo sillä, että osaa piirtää ihmishahmoja ja muita yleisiä pieniä kuvia. Tällöin aikaa ei itse luennolla mene siihen, jos joutuu miettimään, miten sen koiran nyt esittäisi, tai miten vaikkapa prosessin etenemisen voisi esittää. Jos luennolla tulee vastaan aihe, josta haluat piirustaa kuvan, mutta et tiedä tai osaa, voit merkata sen muistiinpanoihin vaikka lyijykynällä ja etsiä myöhemmin sopivassa välissä netistä ikoniesimerkin. Itse hyödynnän tätä aina välillä. Samoin itselläni on lunttivihkona Maja Larssonin mainio pieni kirja ”Alla kan rita symboler”, jossa on paljon eri aihepiireihin liittyviä pieniä kuvia.

Loppusilaus

Kun luento on ohi, on aika viimeistellä muistiinpanot. Itse lisään rajauksia, tarkentavia kuvia sekä teen värikorostukset. Tämän jälkeen jaan tekeleeni sopivassa mediassa. Usein laitan omalle facebook-seinälleni tai instagramiin kuvat tai jaan ko. tapahtuman järjestävän tahon yhteisössä. Ihan kaikkea ei ehkä voi jakaa julkisesti eli harkintaa kannattaa käyttää. Mutta muistiinpanojen jakaminen on yksi juttu, mihin lähes kaikissa alan kirjallisuudessa kehoitetaan innokkaasti. Visuaalisten muistiinpanojen tekeminen on oppimisprosessi, ja on yhtä tärkeätä jakaa niitä alkuaikojen tuotoksia!

Tässä vielä pari esimerkkikuvaa. Alkujaan tein suomenkielisen version siitä, miten teen näitä muistiinpanoja (ks. kuva tuolla ylempänä). Koin kuitenkin hyväksi kokeilla tehdä samat muistiinpanot uusiksi, mutta nyt englanniksi. Tiedä sitten tuliko parempi vai huonompi, mutta se oli ihan mielenkiintoinen kokeilu. Ensimmäinen versio on aina ensimmäinen, jolloin siinä on se uutuuden viehätys mukana. Toiseen versioon pystyi tekemään hieman muutoksia niihin kohtiin, jotka hieman jäivät ensimmäisessä häiritsemään.

Oletko kiinnostunut aiheesta tai haluatko kuulla lisää kokemuksia visuaalisten muistiinpanojen tekemisestä? Voit kommentoida suoraan tähän postaukseen kysymyksiä tai toiveita, joista voin kirjoittaa seuraavaksi. Voit myös halutessasi lähettää minulle suoraan viestiä esimerkiksi Facebookin Messengerillä.

Sharing is caring!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *